Interview met Hasan Akyol over Witgoed Reparatie

Hasan Akyol

Hasan Akyol

All White Center. De andere buurman van TULAY!
Wie de winkel uitloopt van TULAY en naar rechts gaat, loopt langs All White Center. Een witgoedwinkel waar men ook terecht kan voor reparaties. Eigenaar Hasan – spreek uit Hassan – Akyol is buurman van Tulay. Wij raden trouwens aan om er niet langs te lopen, maar even binnen te stappen. En gewoon eens even te kijken wat er voor nieuws is – veel, zo blijkt uit het interview met Hasan – op het gebied van witgoed. Vragen? Die worden met veel deskundigheid én met evenveel plezier beantwoord.

Wie is Hasan?
“Ik ben geboren in Turkije en op 13-jarige leeftijd naar Nederland gekomen. Na twee jaar basisschool, deed ik de MAVO. Ik wilde een goede baan en voorwaarde daarvoor zijn goede opleidingen. Dat werden achtereenvolgens de MTS en de HTS, die ik beide voor het overgrote deel in de avond gevolgd heb. Want overdag werkte ik bij een bedrijf. Na de HTS ook nog eens 4 jaar managementcursus gedaan. Aan welke baan ik destijds dacht? Mijn vader verdiende niet zoveel en ik wist: voor een goede baan moet ik een goede opleiding volgen. Ik had niet specifiek iets in mijn hoofd. Ik vond inderdaad een goede baan, en meer nog ik kwam binnen als werknemer en ben als leidinggevende gestopt om een eigen bedrijf te beginnen. Tijdens mijn werk repareerde ik ook dingen en zo kwam ik er achter dat ik daar goed in was en dat vond het leuk. En dacht: dat is mijn toekomst, ik ga mijn eigen bedrijf beginnen. Best wel een stap vanuit een goede baan, maar ik had ook die ambitie om een eigen bedrijf te beginnen. Dat kwam ook door mijn vader kwam, hij had die ambitie ook, maar heeft dat helaas nooit waar kunnen maken. Ik werkte voor mijn eigen bedrijf in de avonduren en dat ging zó goed dat ik het niet redde met mijn fulltime baan overdag en een gezin met twee kinderen. Parttime werken en een managementfunctie bleek geen optie. Ik ben toen halve dagen gaan werken en bouwde in een jaar een zodanige klantenkring op dat ik helemaal met mijn baan ben gestopt. Op een gegeven moment merkte ik dat ik een winkel nodig had want wanneer reparatie niet meer aan de orde was, kon ik mijn klanten geen nieuwe apparatuur bieden. Heel erg zonde, dus een winkel. Ik begon op de Goudse Rijweg, tijdelijk in een slooppand. Wat mij de kans gaf te kijken hoe het ging lopen. Ging dat niet, dan was ik er ook zo weer weg. Maar de zaken gingen heel goed, ondanks veel concurrentie. Mensen verwachten veel service en dat kon ik hen bieden. Toen ik de kans kreeg naar de Frits Ruysstraat te gaan, heb ik dat gedaan en heb toen hier een grote klantenkring opgebouwd. Dat was in 2010 en in 2013 volgde een tweede winkel op de Hesseplaats. Door goed personeel, inmiddels zeven man onder wie mijn zonen van 27 en 22, kan ik mij concentreren op de reparaties waarvoor heel veel klanten binnenkomen. Door mond tot mondreclame is de zaak steeds verder gegroeid. Een derde winkel? Ja die komt er binnenkort! Mede dankzij het team kunnen we dat aan, hebben we de capaciteit ervoor. Een absolute voorwaarde, want we willen de kwaliteit blijven leveren waar onze klanten om vragen.”

Wat houdt reparatie van witgoed in?
“Dat wil zeggen: reparatie van huishoudelijke apparaten zoals wasmachines, drogers, vaatwassers, fornuizen en koelkasten. Ja, ik repareer ieder merk. Wij zijn officiële dealer van Miele, Bosch en Siemens, wat onder meer inhoudt dat ik die onder garantie mag repareren. Het is zelfs zó dat wanneer Miele reparateurs tekort komt, zij klanten naar ons toe sturen. Regelmatig ga ik op cursus bij de fabriek om bij te blijven. Dat is nodig want er zijn zoveel technische ontwikkelingen op het gebied van witgoed. Nieuw is bijvoorbeeld automatische dosering van het wasmiddel, de AddWash van Samsung waarmee je nog was later kunt toevoegen en Oxygen3. Ontwikkelingen die er toe leiden dat machines veel zuiniger zijn geworden, zowel in energieverbruik als in gebruik van wasmiddel.”

Wat zijn de meest voorkomende reparaties?
“Meest voorkomend zijn reparaties aan wasmachine, droger en vaatwasser. Er kan veel kapot aan gaan. Soms kan het überhaupt niet meer gemaakt worden en soms zijn de kosten zodanig hoog dat reparatie eigenlijk geen zin meer heeft. Ik kijk altijd naar de verhouding. De machine, wat heeft die gekost? Was dat zo’n € 400 en gaat de klok of elektronica kapot dan adviseer ik om het niet meer te laten maken. Ik maak een afweging, geef altijd eerlijk advies en dan is het aan de klant wat hij beslist.”

Waarop moeten gebruikers letten?
“Koop een goed merk. Echt ontzettend belangrijk. Heus, goedkoop is duurkoop. En met alle nieuwe snufjes moeten mensen opnieuw leren wassen, zoals veel minder wasmiddel gebruiken. Kijk goed op de verpakking! En doe vooral niet dat scheutje of schepje extra. Machines zijn zuiniger geworden, ook in het waterverbruik, ze ‘pakken’ dus veel minder water en daardoor lost de zeep niet meer op. Goed doseren dus. Wie meer wil weten, die moet even langskomen, op de Frits Ruysstraat 65-67. Een reparatie nodig? Bel dan even naar 010 – 492 00 99!”

Marcelien Hakman

——————
Copyright  © TULAY
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van TULAY / Tulay Havva OZDEN.

Je Misschien Geïnteresseerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>