Interview met Sophie Weijdt en Michou Stek

Sophie Weijdt en Michou Stek

Sophie Weijdt en Michou Stek

Sophie-26  en Michou-26 zijn twéé vrolijke meiden die zich dagelijks bezig houden met mode en de oprichters van IWSBS. IWSBS is de afkorting van “I was styled by Sophie”. Hun visie is: om het verschil te maken in de mode branche, om betaalbare kleding van goede kwaliteit te verkopen. En om klanten een mooi verhaal mee te geven bij het aanschaffen van een product.  Alle kledingstukken worden handgemaakt in hun atelier. Deze enthousiaste meiden zijn in hun concept store te vinden aan de: Adrien Mildersstraat 61 B, 3022 ND Rotterdam. En natuurlijk ook op internet onder de website www.iwsbs.com 

Hoe zijn jullie in de modewereld terecht gekomen?
“Door de opleiding zijn wij in deze wereld terecht gekomen. Wij hebben elkaar tijdens onze studie Lifestyle en Design op Willem de Kooning academie leren kennen, daar zijn wij ook vriendinnen geworden. De opleiding is meer op styling gericht dan het maken van kleding stukken. Daarom hebben wij samen besloten om vakken van de mode afdeling uit te voeren zoals patroontekenen en naaitechnieken. Omdat wij daar toch affectie mee hadden en graag daar iets mee wilde doen.”

Welke ervaring hebben jullie hier voor opgedaan?
“Wij hebben allebei tijdens de opleiding verschillende stages gelopen. Waar we veel hebben kunnen leren, maar op de opleiding Lifestyle en Design vinden wij dat we toch het meest hebben kunnen leren. De opleiding geeft je de ruimte om je te verbreden en te verdiepen. Dit laatste ligt wel aan je eigen motivatie. Sophie; “Ik heb op de Hogeschool Rotterdam: creatieve marketing, marketing en economie er bij gedaan.  Ik wilde ook graag de andere kant van het vak ondernemen ontdekken. Voor het bedrijfsleven is het van belang om dat te hebben.” Michou; “En tijdens de opleiding heb jij je ook vooral gefocust op styling. En ik op product ontwerp waaronder sieraden.” Sophie; “Zij heeft vooral kennis opgedaan in materialen en technieken, daar weet zij alles van.”

Wat waren de voordelen en nadelen tijdens het oprichten van IWSBS?
“Wij denken dat je het niet echt voor- en nadelen kan noemen. Wij denken dat je het meer tegenslagen en voordelen kunt noemen. Bijvoorbeeld: dat wij al binnen een jaar getipt zijn door Grazia. En dat Geraldine Kemper van BNN ons label draagt. Dat zijn cadeautjes voor ons omdat we maar net een jaar bezig zijn. En als er dan al een BN’er is die onze label draagt. Dat is echt een schouder klopje voor ons, daar worden wij gewoon blij van. De grootste tegenslag was dat veel merken in het begin hun deuren dicht hielden. Omdat IWSBS nog geen bekende conceptstore en webshop was, dat was het zwaarst voor ons omdat we verder wilde maar we konden niet verder. De mode wereld is heel hard. In dit jaar hebben wij al veel mogen leren, bijvoorbeeld om op onze strepen te staan. Wij kunnen het geen minpunten noemen omdat je veel leert over je eigen karakter. Wij zien de tegenslagen als opbouwende kritiek. Daarin tegen zijn weer de cadeautjes, de ontwerpers die onze winkel vinden en meteen verkocht zijn. En hun handgemaakte ontwerpen bij ons willen laten verkopen. Nu ligt onze telefoon plat aan belletjes over of ze met ons mogen samen werken. We hebben bijvoorbeeld Willemijn van Dijk. Zij maakt prachtige leren tassen en materiaal en ambacht staan bij haar centraal. Daar worden wij  gelijk enthousiast van!

Hoe zouden jullie het bedrijf beschrijven in 3 woorden?
“Als wij IWSBS in drie woorden moeten beschrijven, dan kiezen wij voor de woorden: Down to earth (nuchter), beleving en ambacht. Deze woorden staan centraal bij ons. Omdat we ons elke dag met hart en ziel inzetten voor wie we zijn en waar we voor staan.”

Waar zien jullie het bedrijf in 10 jaar?
“Wij staan daar niet echt bij stil. Toen wij het bedrijf een jaar geleden opende hadden we dit niet durven hopen. Want als ons toen verteld was dat we binnen een jaar in de Grazia zouden staan en dat Geraldine Kemper onze kleding zou dragen hadden we gelachen en het niet gelooft. Wij staan open voor alles en zijn blij met alles dat op ons pad komt. En de les dat we eruit kunnen halen. Wij hopen hier echt ons brood mee te verdienen en onze rekeningen te kunnen betalen. Gewoon een lekker leventje terwijl we onze passie uitoefenen. Dat we er plezier in blijven hebben is voor ons het belangrijkst. Hopelijk zijn we dan nog steeds even nuchter en inspirerend als dat wij nu zijn voor onze klanten. Wij willen dat IWSBS meer gezien wordt omdat het dat verdiend. Hoe groot wij ook worden we zullen altijd bij onszelf blijven. Wij willen in een stijgende lijn groeien om een goede basis op te bouwen zodat het bedrijf dan het sterkst in z’n schoenen staat. En dan zijn we heeeeeel trots.”

Wat motiveert jullie om door te gaan?
“Wij denken dat er een gigantisch drijf in je moet zitten om ondernemer te zijn. Dat is bij ons al met de paplepel ingegoten. Wij komen allebei uit ondernemers gezinnen. De drijf zal er altijd in zitten, we zullen het nooit in ons hoofd halen om op te geven. We maken niet alleen iets omdat we het mooi vinden, het gaat ook om het verhaal achter het eindproduct. Wij willen iets neer zetten waar wij nog jaren later trots op kunnen zijn en waar onze klanten plezier van kunnen hebben. Omdat we echt het verschil willen maken in de mode wereld, maar ook qua concept store.”

Wat zijn jullie sterkte punten?
“Wat we al eerder hebben geconstateerd. Wij zijn heel verschillend qua waar onze talenten liggen. Door onze krachten samen te bundelen staan  we sterk.”

Waar zouden jullie het liefst willen werken als jullie dit bedrijf IWSBS niet hadden opgericht?
“Wij hebben altijd al in gedachten gehad om wat voor onszelf te beginnen. Het is het ondernemersbloed wat in ons zit, wij willen het liefst zelf bezig zijn. En onze creatieve geest de vrije loop laten.”

Wat zijn jullie lievelingskleuren en waar om?
Michou; “Mijn lievelingskleur is mintgroen. Deze kleur heeft mij vanaf vroeger altijd al aan getrokken ik denk dat het in mijn natuur zit.”
Sophie; “Ik heb geen lievelingskleur, nooit gehad. Ik heb het vroeger wel altijd moeten bedenken bij vriendinnen. Maar ik weet sinds kort ook waarom ik dat niet heb. Dat komt doordat ik een stylist ben en ik alles mooi vind. Ik vind alle stijlen leuk als styliste moet je ook open minded zijn. Ik heb overal een feeling mee.”

Hebben jullie een favoriete ontwerper wie is dat en waarom?
Michou; “Ik heb een favoriete sieraden/product ontwerpster Martine Viergever. Als je naar haar ontwerpen kijkt gaat het praktisch om de dagelijkse dingen die zij verwerkt in haar ontwerpen. Dan hoef het niet mooi te zijn maar het gaat puur om het verhaal erachter en het concept. Ik denk dat ik daarom weg ben van haar sieraden/product ontwerp.”
Sophie; “Mary Katrantzou is mijn favoriete mode ontwerpster. Zij heeft mij destijds ook geïnspireerd omdat ik zelf ook veel met prints heb gedaan. Zij verwerkt vrijwel in al haar collecties prints. Ik vind ook dat zij digitale prints op stof naar een hoger level heeft gebracht,  die vertaling zie je nu weer terugziet op de catwalk. Ik word gewoon heel enthousiast van haar, zij is heel inspirerend.”

Wat voor tips kunnen jullie meegeven aan studenten in de mode branche?
“Wij willen aan jonge ontwerpers mee geven dat ze dicht bij zichzelf moeten blijven. Ze moeten hun angst om te falen los laten.  En mocht het eventueel  mislukken daar mag je dan trots op zijn omdat je een poging heb gewaagd. Durf hulp te vragen omdat je niet alles alleen kan. En wat je ook nodig hebt is heel veel doorzettingsvermogen.

Bedankt dat jullie wilde meewerken aan de interview. Ik vond het gezellig en inspirerend. 

Whitney Cumberbatch

Je Misschien Geïnteresseerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>